Tekstgrootte

  • Home
  • Onze school
    • Onze identiteit
    • Ons onderwijs
    • Onze visie
    • Onze ambities
    • Ons team
    • Bestuur
    • Vacatures
    • Stagebegeleiding
  • Nieuwe leerlingen
    • Welkom
    • Kennismaken
    • Aanmelden
    • Naar school
  • Onze ouders
    • Ouderbetrokkenheid
    • Communicatie
    • Social Schools
    • Ouderportaal
    • Paulusfonds
    • Activiteiten Commissie
    • Medezeggenschapsraad
  • Praktische informatie
    • Schoolagenda
    • Schooltijden
    • Gymtijden
    • Schoolgids
    • Schoolplan
    • Tussenschoolse opvang
    • Buitenschoolse opvang
    • Vakanties & Studiedagen
    • Ziek melden & Verlof aanvragen
    • Privacy
    • Beleid & Regelingen
  • Contact
Wat wil JIJ leren
LeerKRACHT
Rots & Water
Paulus Atelier

  • Onze identiteit
  • Ons onderwijs
  • Onze visie
  • Onze ambities
  • Ons team
  • Bestuur
  • Vacatures
  • Stagebegeleiding

Onze ambities

Wat wil JIJ leren?

Wat wil JIJ leren staat voor het onderwijs op de Paulusschool. Zowel voor de kinderen als voor de leerkrachten. We willen ALLE kinderen:

  • Naast hun reguliere werk een extra uitdaging bieden
  • Eigen keuzes leren maken voor gebieden waar ze zich verder in willen ontwikkelen
  • Eigen keuzes leren maken voor de manier waarop ze zich in de gekozen taak verdiepen
  • Daarmee meer verantwoordelijkheid geven voor hun eigen leerproces

Wat wil JIJ leren geldt ook voor ons als team. Uitgangspunten die voor ons al team leidend zijn:

  • We worden voortdurend uitgedaagd: wat heeft de leerling hieraan?
  • Vertrouwen in de kracht van leraren om samen het onderwijs te verbeteren, ondersteund door een schoolleiding met visie en ambitie
  • "Elke dag samen een beetje beter" in de praktijk te brengen en zo het onderwijs beter te maken
  • Uiteindelijk wordt bereikt om van 'elke dag samen een beetje beter' een duurzaam onderdeel van de schoolcultuur te maken
leerKRACHT

Aan de basis staan vier leerKRACHT-instrumenten die elkaar onderling versterken. Deze instrumenten zetten we in een geplande ritmiek in en zij vormen de kern van de leerKRACHT-aanpak waarmee we een verbetercultuur kunnen creëren:

  • De bordsessie: korte effectieve werksessie, waarin we met collega’s en directie wekelijks de voortgang bespreken op doelen die we gezamenlijk gesteld hebben. Deze bordsessies vervangen onze vergaderingen.
  • Gezamenlijk lesontwerp:de doelen die we met ons team stellen, vertalen we naar de dagelijkse lespraktijk. Door samen lessen voor te bereiden maken we gebruik van elkaars kennis en kunde en kunnen we lessen verbeteren en innoveren
  • Lesbezoek en feedback:van en met elkaar leren is de basis voor een goede les. Door regelmatig te kijken bij elkaar en samen te bespreken of de beoogde doelen worden bereikt, krijgen we ideeën over hoe het nog beter kan.
  • De stem van de leerling: de leerling is de grootste inspiratiebron voor nieuwe lesdoelen. Zij kunnen bij uitstek feedback geven over het onderwijs en werken zo mee aan verbetering. Daartoe gaan we leerlingarena’s organiseren waarbij leerlingen ons feedback geven.
Rots en Water

Een groepsklimaat maak je samen. Een  positieve groepssfeer vinden we heel belangrijk en daarom is ook gekozen voor Rots en Waterlessen. Immers, daar werk je met de hele groep en niet met individuele leerlingen.  Wij hebben gekwalificeerde “Rots en watertrainers".

Doel van het Rots en Water programma is het vergroten van de communicatie- en sociale vaardigheden en welzijn bij kinderen en jongeren en het voorkomen en/of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en meeloopgedrag. Dit jaar worden er weer trainingen aan alle groepen gegeven.

Groep 1/2 Krijgen 5 lessen, groep 3 tot en met 7 krijgen 10 lessen. Groep 8 krijgt 8 lessen, maar daarnaast ook weerbaarheidstraining gericht op de overgang naar de middelbare school.

Paulus Atelier 

Ieder jaar krijgen de kinderen van groep 3 t/m 8 drie keer  een blok “Paulus Ateliers”. Dat betekent dat de kinderen van groep 3 en 4, groep 5 en 6 en de kinderen van groep 7 en 8 in kleinere groepen gaan werken aan één van de disciplines van kunst en cultuur. Er wordt gewerkt aan een thema.

Kleinere groepen betekent meer aandacht en hulp en de kinderen gaan dieper op een thema in. Voor de leerkrachten betekent het dat we gebruik maken van hun talenten, kwaliteiten. In de Paulus Ateliers zitten o.a. handvaardigheid, tekenen en muziek verwerkt. Ook dit jaar maakt het Paulusfonds mogelijk dat we gebruik kunnen maken van het aanbod van o.a. het Cultuurhuis Abcoude. Per keer mogen twee workshops gegeven worden.

Pauluspodium 

Daarnaast hebben we ook een aantal keer per jaar een Pauluspodium. De eerste keer presenteren alle groepen zich aan elkaar, de overige 4 keren is er een thema en per klas treedt er een groepje kinderen op.

Aan het eind van het schooljaar, meestal de laatste vrijdag van juni, hebben we onze Paulusdag. Een feestdag, waarop we eerst in de groep de verjaardag van de leerkracht(en) vieren. Daarna is er een spellencircuit buiten. De kinderen van groep 7 en 8 bedenken spelletjes voor de hele school. Tussen de middag eten we iets lekkers, meestal pannenkoeken, en de dag wordt afgesloten met een eindspel waar alle kinderen aan meedoen.


Snel naar

Aanmelden

Ons team

Schoolgids

Contact

Onze school Onze identiteit Ons onderwijs Onze visie Onze ambities Ons team Bestuur Vacatures Stagebegeleiding
Nieuwe leerlingen Welkom Kennismaken Aanmelden Naar school
Onze ouders Ouderbetrokkenheid Communicatie Social Schools Ouderportaal Paulusfonds Activiteiten Commissie Medezeggenschapsraad
Praktische informatie Schoolagenda Schooltijden Gymtijden Schoolgids Schoolplan Tussenschoolse opvang Buitenschoolse opvang Vakanties & Studiedagen Ziek melden & Verlof aanvragen Privacy Beleid & Regelingen
Contact

Kbs Paulus

Koppeldijk 30
1391 CZ Abcoude

Posbus 36
1390 AA Abcoude

0294-283661
j.terlaak@rkbspaulusschool.nl
Directeur: Jeannette ter Laak

Jeannette ter Laak
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools